Sporten is niet alleen gezond, het is ook nog eens hartstikke leuk! Samen met je vrienden of vriendinnen een rondje hardlopen of samen fitnessen in de sportschool.

Tijdens het sporten lekker kletsen en de dag doornemen.

Toch zitten er een aantal risico’s aan het sporten. Dit geldt in het bijzonder wanneer je weinig ervaring hebt met een bepaalde sport, of wanneer je conditie nog niet heel sterk is.

Een overbelasting van je gewrichten ligt in dit geval op de loer, met alle risico’s van dien.

Voorkom een dergelijke situatie door verantwoord te sporten! In dit artikel geven we je een aantal tips.

Zorg voor een rustige opbouw

Om je lichaam te laten wennen aan de inspanning die je van lichaam vraagt, is het belangrijk om voor een rustige opbouw te zorgen.

Volg bijvoorbeeld een trainingsschema op internet, of laat je adviseren door een personal trainer in een sportschool.

Met een op maat samengesteld trainingsschema kun je nare blessures voorkomen.

Met een blessure lig je er al snel een paar weken uit en is je plezier in het sporten verdwenen.

Reden genoeg om dit te voorkomen!

Tip: ook al kun je wellicht harder lopen of fietsen dan volgens het trainingsschema noodzakelijk is, doe dit niet.

Geef je lichaam voldoende rust tussen trainingen

Minstens zo belangrijk als een rustige opbouw met een vast trainingsschema is voldoende rust tussen de trainingen door.

In deze rustperiode krijgt je lichaam de tijd om te herstellen. Tijdens een training worden je spieren afgebroken, waarna deze hersteld moeten worden om uiteindelijk sterker te worden.

Dit proces merk je aan de spierpijn die je wellicht een volgende dag voelt.

Wanneer je niet voldoende zou rusten, zouden je spieren nooit volledig herstellen en ligt een overbelasting op de loer.

Tip: kijk eens bij MuscleConcepts.nl om eiwit shakes te bestellen. Met deze shakes kun je het herstel van je spieren bevorderen!